Herwerkt
artikel van
Ferdinand Cuvelier
Elke relatie is een dramatisch gebeuren van twee protagonisten die met elkaar
verwikkeld zijn in een strijd om en trouw aan zichzelf, en trouw aan elkaar
te zijn. Bij tijden lukt dit, en op andere tijden leidt dit tot epische
gevechten. Een duurzame, monogame relatie is alles behalve een statisch
gegeven: je moet er je best voor doen. De relatie ontwikkelt zich doorheen de
tijd, verloopt met ups en downs, blijft steken in bepaalde crisissen of
worstelt er zich doorheen. Bij nader toezien is het drama een klassiek
verhaal, net theater.
Volgens het inzicht van Liberty Kovacs (hoofd van
het Center for Marriage and Family Therapy in Sacramento) , waar wij ons bij
aansluiten, speelt het huwelijksdrama zich af volgens een script met zes bedrijven.
Dit script geeft inzicht. Aan de hand van dit script kunnen partners hun
moeilijkheden zien als fasen van een natuurlijk proces. Ze kunnen de zin
ervan begrijpen en greep krijgen op het verdere verloop van het relationeel
gebeuren, sturen waar ze naar toe willen. Volgens de inzichten van het
postmoderne constructivisme, construeren partners tezamen hoe hun relatie er
uitziet en welke betekenis zij voor hen heeft. Zij zijn tezelfdertijd de
acteurs en de auteurs van het drama dat zij samen op- of afbouwen.
Elk van de zes bedrijven van het script kunnen we onthouden door de letters
van het letterwoord
elkaar.
De bedrijven worden als volgt getypeerd:
E : Eenheid, Eensgezindheid,
Eenvormigheid:
|
De partners leven
|
met elkaar
|
L : Last van de verschillen:
|
De partners streven
|
tegen elkaar
|
K : Kolonisatie en impalming van het
terrein:
|
De partners walsen
|
over elkaar heen
|
A : Afweer en verwerven van autonomie:
|
De partners staan
|
los van elkaar
|
A : Accomodatie en Afstemming op
elkaar:
|
De partners keren zich
|
naar elkaar toe
|
R : Reële relatie:
|
De partners leven
|
bij elkaar
|
De reis doorheen de bedrijven van het script
Dit script kan gespreid zijn over een heel huwelijksleven. En het speelt zich
af, in verkort tijdsbestek, tijdens een weekend. De 6 bedrjven zijn is zelfs
te onderkennen in een korte discussie over warm of koud avondeten.
Altijd weer raken partners betrokken in het spanningsveld van de verschillen
tussen wat ik verlang, en wat jij verlangt, tussen het zelfrespect en het
respect voor de ander. De evangelische raad 'Heb je naaste lief zoals je
zelf' gaat voorbij aan de ervaring dat er tussen de naastenliefde en de
eigenliefde een soms onverzoenbare tegenstelling ten tonele komt.
De intensiteit waarmee het drama wordt opgevoerd kan zeer verschillend zijn.
Nemen de partners zich zelf erg serieus, en is de thematiek zwaar geladen en
diep ingrijpend in het leven, dan is de stijl tragisch of episch.
Weten de
protagonisten met humor het spanningsveld te relativeren, dan bekijken zij
zichzelf als opvoeders van een alom bekend, en daardoor ook enigzins grappig
verhaal.
Een echte tragedie is het wanneer, zoals verder zal blijken, de partners in
een van de bedrijven blijven steken, zonder dat zij bij machte zijn om het
drama zijn verdere verloop te geven.
Eerste bedrijf: Eensgezindheid: met elkaar
|
Elk stel start op basis van een gevoel van eenheid en eensgezindheid. De
partners zoeken driftig naar hun punten van overeenkomst. Zij halen, uit de
menigvuldigheid van de gegevens, die facetten naar boven die hen tot
elkanders wederhelft maken, waardoor zij zich samen als één beleven.
In Plato's 'Symposium' vertelt Aristophanes hoe bij de aanvang (d.w.z. in
principe) alle mensen hermafrodieten zijn, met vier armen en vier benen en
twee in tegenovergestelde richting gedraaide gezichten op hetzelfde hoofd.
Deze hermafrodieten waren, als een organisatorische eenheid van hoger orde,
zo machtig dat Zeus zich genoodzaakt zag ze in tweeën te hakken, in een
mannelijke en een vrouwelijke helft. En vanaf die dag hunkert elke vrouw en
elke man ernaar zich te herenigen met de wederhelft waarvan men werd
afgescheiden (Freud?).
Aldus begint het script
Een vrouw of een man wordt geraakt door bepaalde karakteristieken van de
toekomstige partner. Deze karakteristieken wekken sterke resonanties in het
eigen gevoelsleven.
Men voelt zich aangesproken. Een onvermoede innerlijke activiteit komt op
gang. Men voelt de zenuwen trillen in de borststreek, en de vlinders
fladderen in de buik. Voelt de andere partner, aan wiens aanwezigheid de
gemoedsbewogenheid wordt toegeschreven, een soortgelijke resonantie in
zichzelf, dan gaan beiden zich aan elkaar hechten. De emotionele resonantie
van de ene versterkt de resonantie van de andere en vice versa. Zij worden op
elkaar verliefd.
Taalgebruik in dit
eerste bedrijf
wijst op de behoefte die men heeft aan andermans nabijheid om zelf tot nieuw
leven te komen:
"Ik
heb je graag. Jij bent van mij. Ik ben van jou. Ik heb je nodig. Zonder jou
kan ik niet leven. Zonder jou verdwijnt alle kleur uit mijn leven. Jij zal
mij gelukkig maken. Jij bent alles voor mij. Jij kan alles, jij voelt alles,
weet alles. Jij bent uniek, de enige, de mijne."
Resonantie
Het is eigen aan resonantie dat deze kan ontstaan door een minimum aan overdracht
van informatie. Men wordt verliefd zonder elkaar te kennen. Het gaat immers
in eerste instantie om wat in onszelf wordt wakker gemaakt. Men zoekt elkaars
nabijheid, men houdt van huidcontact, men geniet van een vurige tongkus. Men
gaat met elkaar op de loop, en men verzadigt zich aan elkaars energie zonder
de ander echt te kennen. De partners van het 'paartje' zoeken elkaars ogen
(machtig projectiescherm) en zien elkaar als perfect en identiek. Hun liefde
is nog blind voor de lastige verschillen.
Het script schrijft
het aldus voor
Om een koppel te worden is er een gemeenschappelijke bodem nodig.
Gelijkgestemdheid en eenvormigheid leggen de grondslag voor wederzijds begrip
en wederzijdse bijstand, en maken de bodem klaar voor bevredigende seks.
Eensgezindheid en symmetrie geven stabiliteit, harmonie, duurzaamheid, zoals
de symmetrie aan een gebouw rust, statigheid en sterkte geeft.
Valkuil
Hoe noodzakelijk deze grondslag van eenheid en symmetrie ook moge zijn en
blijven, er ligt een valkuil klaar. Terwijl beide partners elkaar beter leren
kennen, ontdekken zij, naast de gelijkenissen, ook belangrijke verschillen.
Maar de vrees dat deze tegenstellingen en verschillen tot conflict zouden
kunnen leiden, maakt dat men, om de harmonie te bewaren, een stuk eigenheid
opoffert. Men plooit zich naar de ander, men geeft snel toe, men wil de ander
gelukkig maken. Zo wordt de huwelijksharmonie behouden, soms vele jaren lang,
ten koste van een stuk zelfvervreemding. Naar buiten toe vormt men tesamen
een ideaal huwelijk. Maar naar binnen toe wordt de relatie vlak, de
gesprekken minder waarachtig, de seks minder intiem. En zichzelf dicht men de
verdienste toe van een echte heroische liefde.
Sommige koppels houden mordicus, soms tegen beter weten in, vast aan deze harmonie.
Zij raken niet verder dan het eerste bedrijf. Nochtans voorziet het klassieke
script dat, vroeg of laat, de verschillen onder ogen moeten worden gezien. De
confrontatie met de verschillen is de uitweg uit de valkuil.
Tweede bedrijf: De lastige verschillen: tegen
elkaar
|
De ontwikkeling van het script kan geschetst worden als een stroom. Bij de
samenvloeiing van twee rivieren vormt zich de ene stroom (E),
symbool van eensgezindheid en vereniging. De omgeving van het paar neemt het
glas en toast op de eenmakende liefde. Over de verschillen wordt niet
gesproken.
Verschillen zijn bij de aanvang
boeiend
Zij wekken verwondering, nieuwsgierigheid en avontuur. Het zijn de asymmetrieën
in een gebouw die de aandacht trekken en die een gevoel wekken van
speelsheid, ondeugendheid, creativiteit.
Het is onze stelling dat, binnen de huwe-lijksrelatie, de verschillen zorgen
voor de beweging, de vernieuwing, de onverwachte verrassingen, kortom voor
het 'leven' van het leven. Genieten de partners immers niet van het verschil
tussen vrouwelijkheid en mannelijkheid? Het script ontwikkelt zich gunstig
wanneer beide partners zich de kwaliteiten van de ander kunnen eigen maken.
Dan worden het communicerende vaten die andermans kwaliteiten naar elkaar
overhevelen. Zodoende verrijken zij zich aan elkaars verschillen, en
vergroten zij hun eenvormigheid.
Maar met sommige
verschillen blijft men het lastig hebben
Gesnurk in bed. Rare keuze van schoenen. Grote verschillen van opvatting over
de aankleding van het huis, de keuze van vrienden, de omgang met broers en
zusters. Het uit zich in kleine voorvalletjes (wrevel over een haar in de
boter), maar wijst op diepe, niet verwoorde en moeilijk te verwoorden
discrepanties.
Taalgebruik
In dit tweede bedrijf klinkt een andere taal: "Jij bent veranderd. Jij kwetst mij. Jij
doet niet wat je mij beloofd had. Jij had mij ons samenleven anders
voorgespiegeld. Ik raak vervreemd van jou. Ik herken jou niet meer. Hebben
wij ons op elkaar verkeken? Wat loopt er verkeerd met mezelf? Had ik me
onecht aan jou voorgesteld? Hebben wij elkaar bedrogen?"
Die ene stroom deelt zich op in twee onderscheiden armen (L), die als stromen
uit elkaar wijken.
Vanuit de eenheid
gezien, die zich duurzaam achtte, is dit een ontgoocheling
En een teleurstelling over de niet ingeloste verwachtingen. Angst sluipt de
relatie binnen: "Gaan wij niet nog meer uit elkaar groeien? Heeft onze
relatie (onze eenheid) wel een toekomst? Maken we onze relatie niet stuk door
al dat geruzie?" Want geruzied wordt er wel in dit tweede bedrijf.
De
woordenwisselingen ontaarden tot gebekvecht en verwijt
Men vindt dat de ander onnodig last berokkent door vast te houden aan het
eigen standpunt. "Vroeger (eerste bedrijf) waren wij toch toleranter voor
elkaar. Vroeger stemden we toch altijd overeen." De grote valkuil in dit bedrijf
is de blijvende wrevel over de lastige verschillen, waarmee de partner - zo
denken we- ons wil pesten. Beiden struikelen we over de verschillen die de
eenheid bedreigen. En beiden vallen we in de valkuil die zegt dat verschillen
een catastrofe zijn voor de relatie. De ruzie wordt vlug-vlug bijgelegd
omwille van de lieve vrede, en opdat de kinderen het niet zouden horen. Maar
de ruzie wordt niet opgelost. De uitweg is te zoeken in het bejegenend omgaan
met de lastige verschillen: ze onder ogen zien, ze erkennen, er iets mogen
bij voelen, er rekening mee houden, ze in de constructie van de relatie
opnemen.
Derde bedrijf: Kolonisatie : over elkaar heen
|
Elke partner heeft welbepaalde ideeën over hoe de ander zich zou moeten
gedragen. Ieder construeert immers de werkelijkheid op een dusdanige wijze
dat ze hanteerbaar wordt. Wij kunnen er van uitgaan, dat elke partner daarbij
het beste voor ogen heeft. Men poogt, om de lastige verschillen weg te
werken, de ander over te halen tot verandering van houding, van inzicht, van
geloof, in een richting die de onze zou moeten vervoegen.
Op het moment dat men de persoonlijke visie , die in tussenmenselijke
aangelegenheden niets anders dan subjectief kan zijn, beschouwt als de enige
ware, de juiste, de normale, op dat moment begint men het psychologisch
terrein van de partner in te palmen. Dit is een vorm van kolonisatie: men wil
de onwetende en onwilligepartner bekeren tot het rechte pad (ons pad). Een
tot nu toe verborgen, heimelijke opvoedingsdrang komt vanachter de coulissen
voor het voetlicht. "Als
jij maar deed wat juist is, nodig is, wat normaal is, dan zou alles goed gaan
tussen ons."
Ongelijkwaardige
relatie
Om deze kolonisatie van wie zich de betere voelt over diegene die als
hulpbehoevende wordt gediscrimineerd nog meer macht te geven, beroept men
zich op zogenaamd algemene wetten en uitspraken over wat als norm geldt:
"Het
is toch algemeen geweten dat ... Jij bent niet normaal als jij ...";
Deze vorm van metabeheer, waardoor men zich als betweter, als wetgever, en
als rechter boven de relatie stelt, met de illusie het bij het rechte eind te
hebben, keldert de gelijkwaardigheid. Door bij de ander het verschil te
willen wegwerken komt men in een nog grotere ongelijkheid terecht, deze van
de ongelijkwaardigheid.
Kolonisatie is ook
een poging om controle te krijgen over de relatie
En zulke controledrang leidt tot machtsmisbruik zodra de partner tegenspreekt
of terugvecht. De machtsstrijd kan grijpen naar de scherpste wapens, de meest
vernederende verwijten, de ruwste fysieke en psychologische mishandeling en
verknechting. Er komt slaande ruzie van. De verwijten worden aangedikt tot
grove veralgemeningen, en treffen de partner op diens meest kwetsbare
plekken.
Taal in dit derde
bedrijf
In dit derde bedrijf valt harde taal:
"Jij
bent nog neurotischer dan je moeder. Jij bent nog tien keer laffer dan je
vader. Jij hebt nooit echt van mij gehouden. Jij geeft meer om onze vrienden
dan om mij. Jij bent een volstrekte egoïst. Jij vergeet altijd wat tot jouw
plicht behoort. Jij waardeert nooit…. Jij hebt overal kritiek op… Jij spant
je voor niets in. Jij bent compleet onbetrouwbaar."
De stortvloed is niet te stoppen, zeker niet wanneer de partner van hetzelfde
laken een broek snijdt. Dan kan de ruzie enkel maar escaleren.
Alles start met de
goede bedoeling de relatie te 'redden'
Het tragische hierbij is dat alles start met een goede bedoeling, nl. om de
relatie te redden, terwijl de partner, waar overheen gewalst wordt dit
ervaart als de grofste en meest vernederende situatie die men zich kan
voorstellen. Het maakt bij de vernederde partner de negativiteit los van de
terrorist in ons, met diens woede over de eigen onmacht tegenover de
dominante tegenstander.
In het script is dan ook voorzien dat naar deze kolonisatie gegrepen wordt,
juist door die partner die zich in het tweede bedrijf tezeer had
weggecijferd. In dit geval is de ander zich van geen vuiltje bewust, en
ervaart hij de losbarstende kritiek als een donderslag bij helderblauwe
hemel.
Een losbrekende
onweersbui kan de geladen atmosfeer van zijn electriciteit ontladen
Maar de grote valkuil; bij deze fase van het drama is dat men zich wederzijds
halsstarrig vastbijt in de machtsstrijd, de koude oorlog, de wrok, en dat het
huwelijk eindigt bij dit bedrijf, als een tragedie. De uitweg moet gezocht
worden in het doorworstelen van de twee volgende fasen van het script.
Vierde bedrijf: Afweer, afzondering, autonomie:
los van elkaar
|
Het was te verwachten tijdens het vorige bedrijf: kolonisatie roept verzet
op. Wederzijds. Men zet zich schrap. Men houdt het been stijf. Men pantsert
zich met een dik harnas, om niet meer zo pijnlijk gekwetst te raken. Aldus
maakt men zich ontoegankelijk voor gevoel, ook voor de nog sluimerende warme
gevoelens. De afweer mondt uit in kilte en afstandelijkheid, afgewisseld door
buien van woede en verdriet.
Mannen vluchten -
Vrouwen stormen mannen achterna
Een ruzie verwekt bij de man een grotere neuro-fysiologische stress dan bij
de vrouw. Misschien is zijn vluchtgedrag te verklaren als een ontwijken van
deze stress. De vrouw, die de pijn en het verdriet makkelijker in haar
bewustzijn toelaat, wil het niet bij het geruzie laten. Zij stormt op de man
af, maar botst op zijn pantser als op een eiken deur die vergrendeld is. Zij
blijft knokken op de deur, maar hoe harder op de deur geknokt wordt, des te
meer wordt ze door de man vergrendeld. Het bedrijf evolueert dan tot een
wederzijdse vereenzaming. Er komen langdurige perioden van afkeer: "De liefde is weg. Ik voel niets meer
voor mijn partner. Ik ga mezelf bijscholen. Ik red me, als het moet, zelf wel
in het leven. Zorg jij dan ook maar voor jezelf."
De stroom is door
een eiland van leegte in twee stromen verdeeld (K en A)
Een scheiding hangt in de lucht. Men slaapt apart, of men gaat tijdelijk
afzonderlijk wonen, in het ouderlijk huis, of bij vrienden, of op een
bemeubeld flatje. Vindt men, in deze precaire fase, begrip en troost bij een
andere partner, dan ontwikkelt dit contact zich makkelijk tot een
liefdesaffaire, die op haar beurt de afstand tot de eigen partner vergroot.
De partners staan nu
los van elkaar
Maar daardoor staan ze ook steviger op een eigen bodem, waarvan ze zich niet
meer zullen laten vervreemden. Ze hervinden zichzelf. Ze hebben indringende
gesprekken met vrienden over de zin van samenzijn en alleen zijn. Of ze
zoeken een psychologische begeleiding. Ze wroeten en worstelen, om opnieuw geboren
te worden, om zichzelf te durven zijn. Hun verzet en hun tegenafhankelijkheid
maken een ruimte vrij voor onafhankelijkheid.
Deze onafhankelijkheidsstrijd bewerkt opmerkelijke en belangrijke
veranderingen binnen de huwelijksrelatie. De relatie wordt erdoor gezuiverd
en gelouterd. Vindt men zijn eigen diepere grondvesten, zijn ware autonomie,
dan komt er ook weer aandacht voor de partner. Eigenlijk wil men trouw
blijven aan de partner, op voorwaarde weliswaar dat men trouw kan blijven aan
zichzelf.
De huwelijksrelatie
staat op het spel
De partners beseffen dat zij door het loskomen van elkaar, hun
huwelijksrelatie op het spel zetten. Zij voelen zich schuldig omdat ze hun
partner in de steek laten, overgeleverd aan zichzelf. Zij zouden samen willen
verder leven, maar weten niet hoe dit mogelijk zou kunnen zijn. En daar ze
praktisch geen wezenlijke gesprekken meer met elkaar voeren, blijven hun
verlangens naar elkaar toe onuitgesproken en dus ook onbegrepen.
Of dit bedrijf nu met veel pathos wordt opgevoerd, of met ingehouden
beleefdheid, of het gespreid ligt over verschillende jaren, of zich afspeelt
tijdens een korte vakantie, het kan een winstpunt bieden doordat een of beide
partners hun teloorgegane eigenheid terugvinden. Maar de grote valkuil is dat
de afgeslotenheid aangehouden wordt en dat de relatie zich daardoor
immobiliseert. Na dagen of weken van koude oorlog of gemok wil geen van
beiden de eerste stap zetten tot toenadering. De uitweg uit deze impasse, die
door het script wordt aangegeven, is om gesterkt door de trouw aan zichzelf,
de draad van de relatie weer op te nemen.
Vijfde bedrijf: Accomodatie, afstemming: naar
elkaar toe
|
De huwelijkspartners die de moed hebben om doorheen alle bedrijven van het script
te gaan, stappen het vijfde bedrijf binnen in deemoed en met
vergevingsgezindheid. Men geeft toe dat men zelf medebouwer was van het
conflict, en dat de eigen machtsstrijd en de eigen afzondering deze van de
partner hebben opgeroepen. En men wordt tevens vergevingsgezind vanuit het
besef dat de partner ook niet anders kon dan vechten voor zijn autonomie.
Vanuit een helderder en stabieler zelfbesef over het eigen recht om te
bestaan zoals men is, kan men zich ook een goede portie zelfkritiek toestaan.
Men veroorlooft zich een realistisch gewetensonderzoek, waardoor men een
realistisch inzicht krijgt op de dynamiek van de huwelijksrelatie. Merkt men
eenzelfde ingesteldheid bij de partner, dan ligt de weg open voor de verzoening.
Onderscheiden van
partner en partnerbeeld
Men trekt zijn ogen open en merkt hoe anders de partner is (geworden) dan het
beeld dat men er zich voordien van gemaakt had. De moeilijke, maar
bevrijdende stap wordt gezet naar de "andersheid" van de partner,
naar diens diepere wezensheid. Er komt acceptatie van het feit dat men de
partner niet kan gebruiken om zijn eigen innerlijke wereld in stand te
houden. Men accepteert nu dat de partner niet aan al onze verlangens kan
voldoen. Al durft men nu beter opkomen voor wat men verlangt, men aanvaardt
ook beter dat de partner niet bij machte is om aan elke wens tegenoet te
komen.
Taal in dit bedrijf
De taal van dit bedrijf wordt gekenmerkt door dialogen die acceptatie
verwoorden van ieders "andersheid". "Jij hebt jouw problemen, ik heb de
mijne. Ik kan jou niet veranderen, en jij kunt mij niet veranderen. Ieder van
ons beiden heeft zijn eigen grenzen en zijn eigen tekorten. Jij hebt jouw
kwaliteiten, en ik heb de mijne. Als wij die op elkaar afstemmen, dan staan
we samen waarschijnlijk sterker dan alleen."
Bevrijding van
illusies
Het heeft iets van een ontluistering, maar een ontluistering die bevrijding
brengt. De illusie dat de partner alles voor mij kan (eerste bedrijf) en de
illusie dat ik mijn partner naar mijn hand kan zetten (derde bedrijf) kiepten
om tot zware desillusies. Maar de onvrede, die er was omdat men in de diepte
voelde dat de illusies toch niet opgingen, wordt opgeheven. Er komt ruimte
voor meer realisme. Vermits de spanning wegvalt leert men omgaan met emoties.
Er is geen agressief noch defensief gedrag meer nodig om de eigen autonomie
te kunnen handhaven. Gelouterd en gesterkt door de strijd durft men nu
tegenspraak te bieden met het groeiende vertrouwen dat er daardoor geen
oorlog losbreekt.
Ruimte voor
"andersheid" en vaardig leren communiceren
Doordat de erkenning en begrip komen voor de wezenlijke
"andersheid" van de partner en voor de daaruit voortvloeiende
ongemakken, ontstaat er ruimte voor indringender gesprek en overleg. Door overleg
worden beider belangen behartigd en worden de verhoudingen en gedragingen op
elkaar afgestemd. Deze accommodatie of afstemming op elkaar, is een
toenadering waarbij men rekening houdt met andermans mogelijkheden en
begrensdheden, terwijl men zelf in de mate van het mogelijke aan de ander
tegemoetkomt, zonder nochtans aan de eigen verlangens voorbij te gaan.
Dergelijk gesprek vergt een vrij goede communicatievaardigheid. Men verwerft
die door vallen en opstaan tijdens de bedrijven. Of men traint zich op
voorhand. Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de voorhuwelijkse
communicatie de beste predictor is van later echtelijk geluk.
Valkuil
Ook tijdens dit bedrijf kan men in een valkuil tuimelen, nl. angst dat een
verdere affectieve toenadering wel mogelijk, maar bedreigend is, Men vreest
dat het genoegen van een verdere toenadering een nieuwe gevreesde
verwijdering des te pijnlijker zal maken. Uit deze valkuil is een uitweg, nl.
het besef dat men beiderzijds doorheen de bedrijven heel wat wijzer is geworden,
en dat nieuwe stormen beter te hanteren zullen zijn.
Zesde bedrijf: Reële relatie: bij elkaar
|
Getekend door de strijd, gelouterd en bevrijd, keren de protagonisten zich
naar elkaar, en ze naderen elkaar tot ze dicht bij elkaar zijn. Zij vinden
elkaar terug, zo geheel anders, en toch ook zo vertrouwd. Ieder had de
"andersheid" van de partner altijd al geweten. maar ze niet
geaccepteerd, eraan voorbijgezien, ze ontweken, ze met alle macht bestreden.
Nu wordt die "andersheid" in de ogen gekeken, erkend,
gerespecteerd, bewonderd voor wat zij voor de partner betekent; het is diens
identiteit, diens onvervreemdbare en unieke wezen.
Elkaar bestaansrecht
geven
De communicatie is open en waarachtig. Wat men voelt maar niet kan
verwoorden, wordt door de partner aangevoeld omdat die bereid is onze wereld
binnen te gaan en deze voor ons te objectiveren. Men kan echt bestaan omdat
de partner ons ziet bestaan en ons bestaansrecht geeft. En dan wordt men
algeheel toegankelijk voor wat de partner in ons teweegbrengt, aan makkelijke
en aan moeilijke gevoelens. Men kan zichzelf vanuit de meest intieme diepte
laten kennen, zonder voorbehoud en zonder terughoudendheid. Men hoeft zich
niet meer angstig en omzichtig af te vragen of de partner het wel goed zal
vinden, en of men niet reeds op voorhand rekening moet houden met diens
antwoord. Men is bevrijd van deze onderhuidse afhankelijkheid. Men spreekt
vrij uit en men staat gewoon open voor de reactie van de partner, hoe die ook
zij. Men voelt zich goed, ook niet meer als vanzelf geroepen om de partner in
bescherming te nemen. Na alle vorige bedrijven te hebben doorgemaakt, weet de
partner zichzelf wel staande te houden. Maar waar littekens zijn zal men geen
nieuwe wonde maken.
Een dusdanige bejegening, die eerlijk is en liefdevol, geeft een gevoel van
warme intimiteit. Het is de intimiteit zelve. De partners zijn elkaar zeer
nabij, zonder dat ze beslag leggen op elkaar, zonder dat ze de
verantwoordelijkheid toeschuiven voor het eigen geluk. De verschillen (uit
het tweede bedrijf) blijven, of werden zelfs groter. Zij worden ervaren als
een verrijking of als een last, maar ze worden, hoe dan ook, niet meer
benoemt als "beter' of "slechter".
Taal
In hun taal klinken paradoxen door. "Ik hou van je, eigenlijk ook dankzij jouw
hebbelijkheden. Jij bent en daarom heb ik je lief. Ieder is wie hij is. Ik
ben jou zeer nabij, en toch ben ook heel dicht mezelf nabij. Nu jij trouw
bent aan jezelf kan ik jou echt ontmoeten. En nu ik trouw ben aan mijn eigen
bestaan durf ik mij compleet aan jou te bekennen."
Partnerschap als
organisme van een hogere orde
Men laat zich ook door de ander geconfronteerd worden wanneer deze facettten
van onszelf opmerkt die wij zelf niet kennen, en die pas in de eerlijkheid
van de slaapkamer onthuld kunnen worden. Het gaat daarbij niet meer om wie
van beiden het bij het rechte eind heeft, het wordt een samen construeren van
de perspectieven die voor elk van beiden zinvol blijken. Nu laten beiden hun
intuitieve aanvoelen der dingen bij elkaar aansluiten. Elk van beiden
herleeft doordat elk de ander zijn levensruimte gunt. Zij ervaren dat ze pas
volop creatief zichzelf kunnen uitleven doordat ze bemind worden.
Deze intieme verbondenheid vormt een tweeledig organisme dat van een hogere
orde is dan elk der partners afzonderlijk. Als zodanig is men als koppel
beter gewapend tegen de stormen van het leven dan als men er op zijn eentje
tegenaan moet. Samen kunnen projecten uitgevoerd worden waaraan men als
eenling niet eens kan denken.
Valkuil
Is er bij deze 'happy end' nog een valkuil te vernoemen? Jazeker, de illusie
als ware dit het einde. Het schouwtoneel, met zijn drama-script, zal zich
immers herhalen, kleinschalig of grootschalig. Maar het wie het protagonist
zijn goed heeft geleerd zal veel vlugger in dit zesde bedrijf aanbelanden en
er langer in blijven leven.
Epiloog: De seksuele ontwikkeling
|
Het lijf is de ziel. Het lijf is de plek waar de ziel zich op concrete wijze
openbaart, op een wijze die voor het relationele bewustzijn niet altijd te
vatten is. Huwelijkspartners doen er goed aan om de boodschappen van het lijf
aandachtig te beluisteren.
Erotiek
Tijdens het eerste bedrijf speelt de erotiek een grote rol. Verliefden worden
erotisch aangesproken door specifiek lichamelijke, meestal esthetische
kwaliteiten: een zachte stem, de kleur van de ogen, het dons op de bovenlip.
Partners beleven hun eenheid het sterkst in de seksuele gemeenschap. Deze
krijgt dan ook veel aandacht en tijd toegemeten. Zij vormt de grondslag van
het huwelijk, en is dus het diepste gegeven waarin de mens zich in zijn
totaliteit (spiritueel, psychisch, lichamelijk, relationeel) verbindt met een
partner.
Bedreiging van de
eenheid
Het zijn vaak de verschillen in seksuele gevoeligheid, ritme, stijl, die het
tweede bedrijf inluiden, vooral als deze verschillen als een bedreiging van
de heerlijkheid der fusie worden ervaren.
Machtsstrijd
Seksuele problemen zijn meestal een signaal van de ondergrondse machtsstrijd
die in het derde en vierde bedrijf wordt opgevoerd. Het vrijen wordt tot
psychologische leugen of verkrachting. Er wordt bevrediging geveinsd terwijl
de seks niet veel meer is dan een biologische bevrediging. Na het vrijen
keert men elkaar de rug toe, terwijl de ziel op zijn honger blijft. De
seksualiteit verliest haar ziel. Het is dan ook te begrijpen dat de
seksualiteit hier eigenlijk geen plek meer heeft. Het vrijen blijft
achterwege. Men heeft er geen lust meer voor. Hetgeen door de partner
geinterpreteerd wordt als de zoveelste machtsgreep, of als de zoveelste
belediging.
Herinnering aan
verbondenheid
Tijdens het vijfde bedrijf herinnert het seksuele lijf zich weer de vroegere
verbondenheid met de partner. Het vrijen komt voorzichtig weer op gang, anders
dan vroeger, minder gretig en minder klef, behoedzamer en behaaglijker.
Intimiteit en
seksualiteit
De echte, want beproefde, tussenmenselijke intimiteit van het zesde bedrijf
uit zich in de lijflijke tederheid en seksualiteit. Jongeren kunnen zich niet
voorstellen hoezeer de seksuele intimiteit de algeheel menselijke intimiteit
tot uiting brengt. Intimiteit betekent hier de volstrekt waarachtige openheid
voor het spirituele, psychische, lichamelijke, relationele leven waarin men
en zichzelf en de partner zeer nabij is. Deze ontmoeting kan men ziel noemen,
de ziel van de huwelijksrelatie.
Bron
- Ferdinand Cuvelier
- Script van het huwelijksdrama - Tijdschrift voor Relatie-Ontwikkeling 15/10/1996
- Verbondenheid - Het ontstaan van menselijke relaties
- De bejegening tussen jou en mij - Grondslagen van het omgaan met elkaar
- Omgaan met zichzelf en met elkaar
- Gerald G. Jampolsky
|